N-va trekt  met kartelpartner Eenheid naar de stembus

Hier leest u de programma punten.

GROTE PROJECTEN

SITE VERHEYEN

Het dossier van de podiumzaal en de verenigingslokalen aan de site VERHEYEN heeft nood aan een nieuwe wind, na jaren van uitstel en vertraging (onvoldoende dossierkennis, geen overleg, geen opvolging en timing, geen financiële controle (prijs x 3), foute vergunningsaanvragen etc.).

een duidelijk plan van aanpak en timing, met opstart onmiddellijk in 2019
een correcte dossieropvolging
een eerlijke omgevingstoets om overlast tegen te gaan (#echt buurtoverleg #rekening houden met de bezwaren #bijkomende maatregelen/isolatie tegen geluidsoverlast)
een evenwichtige spreiding van toekomstige evenementen (podiumzaal, GOC, Sint-Gummarus Kerk)
een realistische financiële toets en bijsturen in functie van de gemeentelijk mogelijkheden
een duidelijke communicatie over de vooruitgang en aanpak
duidelijke & controleerbare evenement-afspraken (een podiumzaal is geen fuifzaal)

SITE SERNEELS

Ondertussen meer dan 4 jaar na de “spoedaankoop” (1.350.000,00 euro) blijft de gemeente achter met een wel zeer duur ongebruikt, overwoekerd en vervuild (?) terrein.

De uitvoering (magazijnen technische dienst, opslagruimte Stoet/Heemkring) werd onlangs voor onbepaalde duur afgeblazen tot “na dat er een nieuw gemeentehuis is”… Deze “koerswijziging” (of beter: stilstand) kost handenvol geld!

het maken van concrete uitvoerbare afspraken met Stoet & Heemkring
een duidelijk plan van aanpak en timing, met opstart onmiddellijk in 2019
een heldere communicatie over de vooruitgang en aanpak (#verbeterde informatie(kanalen) voor buurtbewoners)
een stipte (financiële) dossieropvolging
een eigentijdse huisvesting voor de Technische dienst
de aansluitende ontwikkeling en herbestemming van de huidige site aan de Koestraat

VERKEER & MOBILITEIT

Als we meer fietsverkeer willen promoten moeten we zorgen dat dit ook veilig kan, te beginnen met het (jonge) schoolverkeer.

Wij gaan voor :

de aanleg van gescheiden fietspaden op de invalswegen is een prioriteit (#veilig naar school #Nijlense Steenweg #Bevelse Steenweg #Herentalse Steenweg))
het instellen van autoluwe schoolomgevingen bij aanvang en einde schooltijd (#kiss&ride #(herbekijken)enkele richting)
een vast onderhoudsplan voor alle fietspaden (#investeren in uitbouw technische dienst)

Als we minder (zwaar) gemotoriseerd verkeer in het dorpscentrum willen moeten we ook verder durven investeren in een (vlottere) rondweg :

Wij gaan voor :

herinrichting kruispunt Boudewijnlaan – Molenstraat of kruispunt Itegemse Steenweg – Uilenberg
sturen en controleren verkeersstromen

ontmoedigen doorgaand verkeer centrum het creëren van een poorteffect
(fysiek) verhinderen en controleren sluipverkeer (#Zelle #Ristenstraat …)

durven herbekijken voorrangsregeling centrum
een verkeersluwer dorpscentrum met meer groenperken (#leefbaarcentrum #uitbouwgroendienst)

verbeterde busverbindingen & piekcapaciteit (#DeLijn #Lier #Nijlen #Berlaar # Bevel)

OPENBARE WERKEN

Willekeur, ongepland en overhaast werken waren de voorbije jaren jammer genoeg nog te vaak troef op het vlak van Openbare Werken… (de geschrapte riolering Heikant & Doornstraat, de “gevaarlijke” fietsstroken aan Heikant, de “aanslepende” betonrenovaties op de invalswegen, de zwartgeverfde zebrapaden, …)

Een ontbrekende objectieve beleidsplanning komt ten koste van de kwaliteit van de werken, en betekent vaak ook een financiële aderlating.

Wij gaan voor :

heropnemen weg- en rioleringsprojecten: ‘Heikant-Doornstraat’ & ‘Dekbunders’ :

heropstarten overleg met rioolbeheerder Hidrorio & bewoners
optimaal benutten van alle (regen)waterinfiltratiemogelijkheden
streven naar de meest veilige & kwaliteitsvolle straat(her)inrichting

een structureel onderhoudsplan voor voet- en fietspaden met permanente actie
het systematische screenen en aanpassen van gebouwen en het openbaar domein op toegankelijkheid voor mindervaliden
optimaliseren/verkorten van de werkduur en hinder op invalswegen #snelbeton

ADMINISTRATIE EN FINANCIEN

De algemene dagdagelijkse dienstverlening voor de burger moet terug prioriteit worden.

Het is niet moeilijk en weinig verdienstelijk om (te) veel gemeenschapsgeld uit te geven aan prestigeprojecten. En als het toch gebeurt, durf dan als gemeentebestuur minstens eerlijk te communiceren over het opgelopen kostenplaatje…

In Herenthout jammer genoeg in al die jaren geen woord van het gemeentebestuur (over de miljoenenfactuur voor de KFC-kantine & terreinen, de verveelvoudigde kostprijs voor de sites SERNEELS en VERHEYEN etc..)

Wij gaan voor :

optimalisatie van de gemeentelijke dienstverlening #uitbreidingpersoneel
extra (avond)opening gemeentelijke diensten
een ambitieus beleid dat met afgewogen middelen zo veel mogelijk kwaliteitsvolle investeringen tracht te realiseren voor een groot publiek.
beleid en administratie op maat van de gemeente
intergemeentelijke samenwerking waar het kan én een meerwaarde oplevert
een (permanente) financiële evaluatie van projecten met een open communicatie over + en -

SPORT / JEUGD / CULTUUR

Het verenigingsleven is het cement van Herenthout en verdient zo veel mogelijk steun. Het is belangrijk om dit zo evenwichtig en objectief mogelijk te doen. Een actieve sport- jeugd en cultuurraad moeten daarbij de vaste rechterhand zijn van het gemeentebestuur.

Wij gaan voor :

het uitwerken van een objectief subsidiereglement voor alle sportverenigingen
uitvoering van een passende podiumzaal en verenigingslokalen
een permanente locatie voor het jeugdhuis bij beëindiging huidige huur
de  verdere uitbouw van de gemeentelijke uitleendienst en de logistieke ondersteuning van verenigingen
een volledige en duurzame renovatie van de atletiekpiste

RUIMTELIJKE ORDENING

Bovenlokaal zijn de richtlijnen om zo veel mogelijk de landelijke open ruimte buiten het centrum te vrijwaren en te verdichten in de dorpskern zelf (door zo veel mogelijk inbreiding in het centrum en/of het voorzien van meer bouwlagen).

Door het uitblijven van een Herenthouts reglement (woonkernbeleidsplan) stond er geen rem op appartementen tot ver buiten het dorpscentrum, ook ten koste van de open ruimte.

Wij gaan voor :

een woonkernbeleidsplan met  duidelijke afbakening van de toegelaten bouwzone voor appartementen
een beleid in functie van het behoud van de open ruimte buiten een afgebakende dorpskern, en verdichting in de dorpskern
voldoende groenvoorwaarden bij de vergunning van meergezinswoningen en/of compensaties door publiek groen
een uitgebreide bouwdienst in functie van een vlotte doorstroming van de omgevingsvergunningen.

MILIEU EN NATUUR

Jaar na jaar bleven de voorziene budgetten voor milieumaatregelen en acties ongebruikt, behoudens dan een eindspurtje in de laatste (verkiezings)maanden van deze legislatuur… tegelijkertijd werden stimulerende subsidies (zwaluwnesten) afgeschaft, en bleven investeringen in doeltreffende groencompensaties uit.

Deze “besparingen” stemmen niet vrolijk en hadden jammer genoeg geen beleid achter zich.

Wij gaan voor :

terug een actief milieu- en natuurbeleid met realistische doelstellingen
doeltreffende groencompensaties en terug meer groen in de straat, gecombineerd met investeringen in de groendienst en algemeen onderhoud #meer personeel
strijd zwerfvuil activeren – inzet mobiele camera’s politiezone Neteland
duurzame & groene energie moet het uitganspunt zijn bij elke gemeentelijke investering
een apart en nieuw subsidiereglement voor milieu- en natuurverenigingen via de MINAraad

PERSONEEL

De combinatie van de (veel) te grote beloftes en het ontbreken van passende personeelsmaatregelen lieten de voorbije 5 jaar hun sporen na bij het personeel.

In al die jaren kreeg de GBL-CD&V coalitie geen organigram voor het personeel goedgekeurd, nochtans het essentiële startpunt voor een passend personeelsbeleid.

De kostelijk gevolgen bleven helaas niet uit : veel langdurig zieken, burn-out, vervroegde op pensioenstelling, onderbezette diensten, te hoge werkdruk, ...)

Een externe personeelsbevraging (IDEWE) leverde ook nog eens een vernietigend rapport af voor burgemeester en schepenen (zij hadden onvoldoende dossierkennis, waren te vaak afwezig op het gemeentehuis, negeerden de personeels- en praktijkadviezen bij beslissingen, …).

Wij gaan voor :

een actief personeelsbeleid in functie van een goede werksfeer, dienstverlening en het welzijn van het personeel
constructieve twee-richtingsevaluatie tussen personeel en schepencollege
wederzijds respect tussen bestuur en personeel met een realistische benadering van de mogelijkheden en verwachtingen
een modern uitgebalanceerd organigram (schema van het nodige personeel en functies om de moderne taken en verwachtingen van gemeente en OCMW te kunnen uitvoeren) als startpunt van het beleid.
het tijdig aanpassen van de personeelsbezetting in functie van de wijzigende en uitgebreidere verwachtingen en taken (bijvoorbeeld uitbreiden groendienst voor het onderhoud van begraafplaats, perken, voet- en fietspaden, de dienst ruimtelijke ordening in functie van de nieuwe omgevingsvergunning).

INSPRAAK

De adviesraden werden de voorbije 6 jaar jammer genoeg terug gereduceerd tot een verplicht nummertje, of zelfs gewoon genegeerd (zie de positie van de Sportraad in het dossier KFC, de Verkeersraad in weginrichting van de nieuwe verkaveling aan de Uilenberg, de enkelrichting  van de Schoeterstraat).

Wij gaan voor :

(terug) meer echte inspraak voor de inwoners van Herenthout :

inwoners moeten voor ons zo veel mogelijk kansen krijgen om hun stem en mening te laten horen over beleidsaspecten, en niet alleen bij de verkiezingen.
de bestaande adviesraden moeten terug actief en tijdig worden betrokken bij het beleid een volwaardige rol van betekenis.

Meer visies brengen een vollediger beeld, en vaak ook meer wijsheid om te beslissen

Bewoners staan m.b.t. de concrete projecten of vragen van hun buurt nog te vaak te roepen in de woestijn (zie de bewoners rond de site Verheyen of wijk Dekbunders), of zij kregen geen info over “gewijzigde” beslissingen (de onthaalmoeders en de onafgewerkte Kinderclub, het uitstel van het Stoetmagazijn, schrappen riolering Heikant-Doornstraat, …).

Wij gaan voor :

specifieke inspraak voor de bewoners van Herenthout

door het regelmatig organiseren van wijkcafes (voor een informeel gesprek tussen bestuur en bewoners) kan in 2 richtingen de vinger aan de pols kan worden gehouden over de juiste noden of problemen van de buurt.
voor de start van grote projecten moeten inwoners actief worden betrokken en gehoord.
ook tijdens de uitvoering en bij gewijzigde plannen (of het stoppen/annuleren) van projecten moeten inwoners actief worden geïnformeerd